
Utsagnet i overskriften kommer fra Inn på tunet Norge, og dette er målet for alle Inn på tunet-gårder og -tilbydere. For enkelte elever oppleves klasserommet for trangt og timene for lange. For andre kan det være nyttig å oppleve et annet miljø. En alternativ læringsarena vil kunne tilby nye utfordringer på en arena som er helt ulik skolen. Praktiske utfordringer som kanskje vil overraske. Overraske fordi eleven får det til. Overraske fordi tilbakemeldingene er positive. En alternativ arena har mulighet til å tilrettelegge dagen etter den enkeltes behov og vil kunne endres underveis, alt etter «vær og føre». Forskjellige forskningsprosjekter dokumenterer hvordan «grønn omsorg» og interaksjon med dyr kan hjelpe barn og unge (Hauge, 2013; Kogstad, Agdal & Hopfenbeck, 2014; Melson & Fine, 2010; Sollesnes, 2018).



Aktivitetene på Inn på tunet sine alternative læringsarenaen møter elevenes forutsetninger og interesser. Målet er at dette pusterommet og dagene på gården skal bidra til at eleven klarer resten av skoleuka på en bedre måte. Det optimale er når samarbeidet mellom den alternative læringsarenaen og skolen fungerer slik at erfaringer fra gården kan dras inn i arbeid på skolen.
På gården er det praktiske aktiviteter og arbeidsoppgaver som er i fokus. Erfaringer og lærdom som elevene tar med seg tilbake er til hjelp når noe gjennomgås i klasserommet. For noen vil det være det som skal til at brikker faller på plass. Alle de praktiske oppleggene integrerer flere skolefag og trener grunnleggende ferdigheter.



Dette er noen eksempler på opplegg som elever og klasser kan møte når de er på en Inn på tunet-gård. På Høgvold møter de skogen, hest, kanin, hund, høner, sjø og hage. På andre gårder kan man møte:
Når gården benyttes som pedagogisk ressurs, er det gjerne hele klasser eller grupper som kommer. Gårdbrukeren gjennomfører oppleggene sammen med klassens lærere. Aktivitetene trener samarbeid, gir mestring og felles opplevelser, tilhørighet til lokalsamfunnet med kultur, historie og tradisjoner, og forståelse for sammenhenger.